fbpx

Woning verkopen in Utrecht

Utrecht is een hele leuke stad om in te wonen. Wat ons betreft zelfs de leukste stad in Nederland. Centraal gelegen met veel voorzieningen. Veel hippe horecagelegenheden, een bruisend en oud centrum, vele goede scholen en veel recreatie en sportclubs. Naast de vele voorzieningen op het gebied van winkels en sportfaciliteiten heeft Utrecht ook veel musea en culturele evenementen. Kortom, een heerlijke stad om in te wonen!

Er komt echter een moment dat je besluit te verhuizen en jouw woning te verkopen. Je merkt aan jezelf dat het zover is. De gedachte speelt al langer en je probeert het geheel op een rij te krijgen. Je probeert het proces en jouw kansen in te schatten en keuzes te maken… Vragen, vragen, vragen. Waar ga ik zelf naar toe? Ga ik eerst kopen en dan verkopen of juist omgekeerd? Hoe pak ik dit dan het beste aan? Wat is mijn woning eigenlijk waard? Hoe is de markt voor mijn woning? Waar moet ik op letten?

Een hele spannende fase in je leven met veel vragen. Vragen die je niet dagelijks beantwoordt. Supercliche; wij wel!

Hoe pakken wij dit aan? Lees verder!

HET BEGIN

We beginnen bij het begin. Wij bereiden ons voor en we spreken bij jou thuis af om jouw gedachten en wensen te bespreken. We bekijken samen de woning en zullen je slimme (styling)tips geven, zodat we jouw woning straks goed kunnen presenteren en verkopen. We meten de woning in en leggen je uit hoe we werken en wat je van ons kunt verwachten. Misschien heb je ook hulp nodig bij het zoeken en kopen van een woning. Hier kunnen we je ook heel goed bij helpen!

Na ons gesprek beginnen we met het berekenen van de vraagprijs en wat jouw woning waard is. Tijdens het gesprek bij jou thuis geven wij je ook aan wanneer je onze uitgebreide offerte zult ontvangen. Hierin staan de waardes, de onderbouwing van de waardes en ons voorstel met betrekking tot de verkoopkosten.

START VERKOOP

Je hebt onze offerte bekeken en wellicht vergeleken met andere makelaarskantoren en je kiest voor ons. Gaaf! Dank voor het vertrouwen! Nadat je ons mondeling de opdracht hebt verstrekt, gaan wij aan de slag om alles op papier te zetten. De gemaakte afspraken bevestigen wij jou in de ‘NVM opdracht tot dienstverlening’. Als je de opdracht van ons hebt ontvangen, ontvang je ook (vragen)lijsten die ingevuld moeten worden ten behoeve van de verkoop.

Achter de schermen zijn wij druk bezig om het dossier compleet te krijgen. Zo verrichten wij o.a. noodzakelijke recherche bij het Kadaster en vragen wij uittreksels, kaarten en het eigendomsbewijs op om een goed beeld te krijgen bij de kadastrale en eigendomssituatie. De onderzoekskosten die wij maken bij het Kadaster zijn gedekt in de opstartkosten.

Vervolgens finetunen we samen het moment dat de fotograaf langs komt, wanneer jouw woning op Funda staat en de wijze waarop we de bezichtigingen gaan uitvoeren. Wij brengen jou in contact met de fotograaf. Mocht je het prettig vinden dat we nog een keer langskomen voordat de fotograaf komt om de stylingtips door te nemen, dan is dat uiteraard geen enkel probleem.

DE PERFECTE PRESENTATIE

Wij hechten enorm veel waarde aan een goede presentatie, een perfecte presentatie zelfs! Wij werken met een gespecialiseerde woningfotograaf die o.a. prachtige en realistische foto’s zal maken van jouw woning. Hierbij is het vastleggen van de sfeer van de woning voor ons het uitgangspunt. Met 41.7 miljoen bezoeken per maand op Funda wil je dat jouw woning goed op Funda staat en vooral opvalt. Funda brengt jouw woning namelijk maar één keer als ‘nieuw’ onder de aandacht bij huizenzoekers. Dit is dus je kans om jouw woning goed in de schijnwerpers te zetten. Om jouw woning extra aandacht te geven op Funda laten we niets aan het toeval over.

Al onze woningen worden standaard voorzien van het Funda Presentatie Pakket. Dit pakket bevat de drie best presterende presentatieproducten van funda: interactieve plattegronden, 360° foto(‘s) en de woningvideo. Mede dankzij dit pakket wordt jouw woning langer bekeken en wordt er meer contact met ons opgenomen.

Naast de plaatsing op Funda wordt jouw woning vanzelfsprekend ook op onze site gezet. Op moib.nl benadrukken we vooral het visuele aspect en de kerneigenschappen van jouw woning. Wij proberen jouw woning op een andere manier te presenteren zodat de focus op jouw woning blijft. Bekijk hier hoe dat eruit ziet. Diverse posts op Instagram en Facebook maken de presentatie compleet.

HET IS ZOVER

Jouw woning staat op Funda, in het landelijke NVM systeem, op moib.nl, op Instagram en Facebook. Wij bazuinen het rond en vertellen het aan iedereen… kortom jouw woning staat nu echt te koop! We hebben samen van tevoren een planning gemaakt m.b.t. de bezichtigingen. De telefoon staat nu hopelijk roodgloeiend en de mailbox puilt uit van de contactaanvragen. We plannen de bezichtingen zoals we dat hebben afgesproken en voeren deze uit.

TIPS VOOR DE BEZICHTIGINGEN

Hoe meer ruimte in de woning hoe beter. Indien je dus de mogelijkheid hebt om overtollige meubels elders op te slaan dan is dat verstandig om te doen. Zet ook wanneer het weer het toelaat één of meerdere ramen open. Het oog wil ook wat. Zorg dat alles opgeruimd, schoon en netjes is. Dit hoeft ook niet overdreven te worden. De kijker mag tenslotte best zien dat er prettig wordt geleefd. Natuurlijk is de badkamer schoon en de ingebouwde kasten opgeruimd. Schone ramen zorgen voor helder licht. Een ‘gekke’ tip: houdt rekening met wat je die dag kookt. De geur van gekookte groente kan lang blijven hangen. Zorg er überhaupt voor dat het fris ruikt. Een woning bezichtigen met een dichtgeklemde neus is niet ideaal voor de ‘vibe’. Het ruiken van verse koffie of vers gebakken brood, geven evenals een bloemetje op tafel een welkom gevoel. Heel cliché, maar het werkt wel.

TUIN & VERLICHTING

Het is slim om wat extra planten in de tuin of bij de voordeur te zetten. Een potentiële koper rijdt of loopt vaak eerst langs één of meerdere woningen die te koop staan, voordat er besloten wordt om wel of niet te bezichtigen. Wanneer de bezichtiging op een donkere dag of tegen de avond plaatsvindt, vergeet dan niet het licht binnen en buiten aan te doen. Dat geeft sfeer en staat gastvrij.

DE BESTE DEAL

Het is vanzelfsprekend dat we voor de beste deal gaan. Onze stijl van onderhandelen is transparant, integer en duidelijk voor alle partijen. Wij onderhandelen met veel respect en emphatie. Wij proberen partijen tot overeenstemming te brengen zodat iedereen het juiste gevoel heeft bij de deal. Laat duidelijk zijn dat ons eerste belang jouw belang is! Wij zullen dan ook in goed en nauw overleg daadkrachtig de onderhandeling voeren namens jou. Afhankelijk van de belangstelling kan het zijn dat we van tevoren samen een verkoop-/onderhandelingsstrategie kiezen.

DE KOOPAKTE

Gefeliciteerd! Je hebt jouw woning verkocht! Een heugelijk moment. Nu het papierwerk. De dag dat partijen elkaar mondeling feliciteren is in veel gevallen voor de wet niet bindend. Wij gaan aan de slag om de overeenstemming zo spoedig mogelijk zwart op wit te hebben. Dit houdt in dat wij een koopakte opstellen en deze in concept naar jou en de koper sturen. Wij nodigen jullie beide uit om de koopakte bij ons op kantoor te tekenen. Nu is de koop formeel gesloten.

ONTBINDENDE VOORWAARDEN?

Het kan zijn dat de koper een hypotheek nodig heeft en daar een ontbindende voorwaarde voor heeft opgenomen in de koopakte. Of de woning bouwkundig wil laten keuren. Eventuele ontbindende voorwaarden hebben we samen besproken tijdens de onderhandeling en al dan niet geaccepteerd. Uiteraard adviseren wij jou hierin. Geaccepteerde ontbindende voorwaarden staan in de koopakte. De 3 dagen bedenktijd is bij wet geregeld en bij een particuliere koper vrijwel altijd van toepassing.

DE GROTE DAG

Het inpakken en verhuizen is achter de rug. Puf… toch altijd weer een aderlating. Enfin, tijd om jouw woning te leveren! We hebben in de tussentijd meerdere mails en documenten ontvangen van de notaris. De stukken die wij ontvangen van de notaris zullen we voor jou controleren. Hierin staat onder andere het tijdstip van het transport/eigendomsoverdacht. M.a.w. het moment dat jij en de koper bij de notaris een handtekening zetten. Voordat we naar de notaris gaan inspecteren we samen de woning. De zgn. eindinspectie. We controlen of de woning geleverd wordt zoals we dat samen hebben afgesproken (inclusief eventuele roerende zaken die zijn meeverkocht) en we noteren de meterstanden. Nadat iedereen tevreden is met de oplevering vertrekken we richting de notaris.

Eenmaal aangekomen bij de notaris nemen we gezamenlijk de akte van levering/het eigendomsbewijs door. Deze akte zorgt ervoor dat de koper eigenaar wordt. Nadat jullie beide hebben getekend overhandig je de sleutels. De verkoop is hierbij rond!

TOPPRESENTATIE

De eerste indruk maak je maar één keer en die moet gelijk perfect zijn!


MOHAMED IBRAHIMI

Verkopers die wij hebben geholpen bij de verkoop!

Wij hopen dat je nu een goed beeld hebt van onze werkwijze.

Nu willen wij jou ook graag leren kennen.